- Het totale gewicht wordt gedragen door twee drijvers. Hoe lichter het schip des te slanker de rompen en hoe kleiner de weerstand in het water, maar een hoger gewicht vergroot de stabiliteit en vereist een sterkere constructie.
- Een comfortabel interieur wordt bijna altijd ondergebracht in een kajuit op het brugdek. Stahoogte is daar beperkt door de hoogte van het brugdek boven water 2) en de hoogte van de opbouw 3) onder de giek (esthetische vormgeving en windweerstand). De toegang vanuit de kuip naar de centrale kajuit is vaak gelijkvloers, met tenminste een paar treden naar de accommodatie in de rompen.
- Er zijn maar weinig catamarans die "echt lekker" sturen. 4) Bovendien zitten de opvarenden hoger en verder van het omringende water af, waardoor men minder het gevoel heeft echt aan het zeilen te zijn. Zeilers die gewend zijn het water door het gangboord te zien spuiten, vinden het zeilen op een brugdekcatamaran al gauw saai.
- De beschutte kuip achter de hoge opbouw en tussen de rompen geeft een verraderlijk gevoel van veiligheid. Door de grote beginstabiliteit waarschuwt zo’n catamaran niet wanneer er te veel tuig op staat. 6)
- Door diezelfde stabiele ligging met hellingshoeken van 2°-10° is het ook bij harde wind goed toeven in de kajuit en de romphutten van de catamaran. Kinderen kunnen om de tafel spelen en in de kombuis kan zonder kunst en vliegwerk een maaltijd bereid worden.
- Door de slanke rompen zijn catamarans gevoelig voor een juiste gewichtsverdeling. De scherpe voorstevens snijden meer door de golven dan er tegenin te slaan, maar ondanks dat, stampen catamarans met scherpe waterlijnen in het achterschip toch meer dan kieljachten. Scherpe lijnen in het voorschip met platte, dragende achterstevens dempen de stampbeweging enorm, maar kunnen tot struikelen over het voorschip leiden bij het ruimwinds wegzeilen voor hoge golven.
- Het merendeel van de produktie- catamarans komt van Franse werven 7) die vooral konden groeien door de populariteit van de catamaran-charters. Een goed charter-schip is echter zelden geschikt als wereldomzeiler voor een echtpaar of gezin met een paar kinderen. Charter-cats zitten volgestouwd met luxe en kooien, waardoor de rompen te breed worden en het brugdek te laag op het water komt te liggen voor het serieuze werk. Door modern materiaalgebruik kunnen de laatste jaren ook ruime catamarans lichter geproduceerd worden, waardoor ook deze toer-catamarans wat sneller gaan zeilen
|
- Het totale gewicht wordt gedragen door de middenromp en naarmate de nadruk meer op comfort ligt tevens door één of beide drijvers. Een hoger gewicht is nadelig voor de stabiliteit en moet gecompenseerd worden door meer volume in de drijvers en sterkere dwarsbalken. 1)
- De accommodatie bevindt zich in de middenromp en wordt via een trap vanuit de kuip bereikt net als bij kieljachten, maar trimaran-rompen zijn vaak veel slanker en vinden extra slaapruimte door een uitbouw op dekhoogte. ("Slapen in de vensterbank"). Vanaf een meter of negen is stahoogte geen probleem in een trimaran.
- Vooral de lichtere trimarans sturen levendiger dan vergelijkbare catamarans en kieljachten. Vooral zwaardbootzeilers zullen zich eerder tot zo’n trimaran aangetrokken voelen. Op de lijdrijver zittend 5) krijgt men direct "de kick" van snelheid, door het water dat vlak langs schiet. Op de loefromp sturend, hoog boven water is weer een heel andere sensatie.
- Trimarans zeilen vaak "natter" dan catamarans. De opvarenden zijn veel meer in contact met de elementen achter de lagere kajuitopbouw en voelen eerder wanneer het te hard waait voor de gekozen zeilen.
- Trimarans zeilen onder grotere hellingshoeken van 10°-25°. Daarom lijkt het verblijf in de kajuit tijdens de vaart meer op dat aan boord van een platbodem, maar het is nog altijd een stuk comfortabeler dan op een scherp kieljacht.
- Door de ligging van de drukkings- punten in het langsvlak van de drijvers en de hoofdromp verder uitelkaar te brengen kan de ontwerper bij toenemende hellingshoek - (lijdrijver dieper in het water en de hoofdromp minder diep) - de langstrim van de trimaran beïnvloeden. De drijver dempt ook vaak de stampnijging van de hoofdromp, waardoor trimarans aan de wind meestal gelijkmatiger door het water gaan zonder dat het gevaar van ruimwinds struikelen groter wordt.
- Trimarans zijn vooral populair geworden door het werk van Ian Farrier, die zijn drijvers verticaal in het water inklapbaar maakte, en Quorning, die de Dragonfly-drijvers horizontaal naar binnen laat klappen. Beide ontwerpers wisten deze eigenschap te combineren met lichte constructies, waardoor deze trimarans ook nog eens erg goed zeilen en grote afstanden binnen een vakantie mogelijk maken. Ze lenen zich veel minder voor oceaan-reizen. 8) Corsair Marine (vroeger gesteund door Ian Farrier) en Quorning Boats (Dragonfly) hebben samen meer trimarans gebouwd dan allle andere werven bij elkaar.
|