Algemeen:
Deze Havkat
31 is door
Rhebergen
Multihull
Yachts
gebouwd als
demo-boat
voor de
werf. Na een
aantal jaren
verkocht
Simon
Rhebergen
zijn Havkat
31 naar
Noord-Duitsland,
waar het
gebruikt
werd als
gezins-cruiser/racer.
In 2001
kwam de "Akka"
in handen
van de derde
eigenaar,
die
het jacht
gebruikte voor
gezinstochten
en een
enkele
locale
wedstrijd.
De boot
kreeg een nieuw
tuig (2007),
een
in oktober 2009
nieuw
gekochte
motor en een
goed
onderhouden
interieur en
uitrusting (electrische
installatie
en al het
lakwerk
binnen
vernieuwd in
2006/2007.
In 2006 is
het
onderwaterschip
door RMY met
twee lagen
Barrier
epoxy
bekleed en
daarna
voorzien van
Coppercoat
antifouling.
In de winter
van
2005-2006 is
de mastbalk
geheel
gerenoveerd
en van
nieuwe
sterktedelen
voorzien. In
2018 is de
catwalk
vernieuwd en
zijn er
nieuwe
trampolines
ingeregen. De
zeer geringe
diepgang van
45cm brengt
vaargebieden
binnen
bereik waar
andere
jachten niet
kunnen
komen. De roerbladen
kunnen
gedeeltelijk
worden
opgetrokken,
met behoud
van hun
functie in
slechts 50cm
diep water.
Ook de
huidige
eigenaar
heeft deze Havkat
31 steeds in
goede staat
gehouden, al
is er nu wel
wat lichte
cosmetische
schade aan
het
stuurboord
vrijboord te
herstellen. |
|
Vorm |
U-Spant,
boven water
uitwaaierend. |
|
Dek
uitvoering
|
Anti-slip
dekken met
ruim open
middendek
met U-vormige
zitbank |
|
Opbouw |
2
Aerodynamische
kajuiten
over de hele
breedte van
de romp |
|
Kiel/Zwaard
|
2 x
lichtgewicht
polyester
steekzwaarden |
|
Roer |
2 x
ophaalbare
polyester
roerbladen |
|
Besturing |
helmstok-
dwarsverbinding
met 2 x
telescopische
joysticks |
|
Waterverplaatsing
(kg) |
leeg 1700
kg, beladen
max. 2850 kg |
|
Ballast |
geen |
|
Doorvaarthoogte
|
ca. 16,5 m |
|
Werf |
Rhebergen
Multihull
Yachts -
Amsterdam |
|
Ontwerper |
Lars Oudrup |
|
Interieur
|
|
Bijna het
gehele
interieur
bestaat uit
hout/schuim
sandwich
delen om
gewicht te
besparen.
|
|
Materiaal,
kleuren |
wit
polyester
met blank
mahoniehouten
afwerking |
|
Stoffering,
gordijnen |
blauwe
stoffering |
|
Verblijfsruimtes
|
2 open plan
rompen met 1
x
2-pers. en 2
ruime 1 persoons
kooien |
|
Hutten |
Ruime
WC-ruimte /
natte cel,
kombuis |
|
Stahoogte |
1,65m -
1,90m |
|
Toilet |
RM 69
Onder water
pomp-wc met
holding tank |
|
Geluidsinstallatie/TV
|
Clarion
C2301E
Radio/CD-speler |
|
Kooktoestel
|
ORIGO
Spiritus met
twee
branders |
|
Motor
|
|
De motor is
centraal
geplaatst in
het
achterste
deel van het
brugdek en
kan
gemakkelijk
uit het
water
getrrokken
worden. Er
is een extra
motorsteun
aan de
achterbalk
waar een
licht
(bijboot)
motortje
gemonteerd
kan worden
als back-up
systeem en
voor
makkelijker
manoeuvreren.
|
|
Motor(-en),
vermogen |
Yamaha High
Trust 9.9pk
extra
langstaart |
|
Bouwjaar |
2009
(oktober) |
|
Uren |
ca. 50 |
|
Brandstof |
Euro
loodvrije
benzine |
|
Brandstoftank
|
20 lt |
|
Koeling |
water via
staart |
|
Aandrijving
|
High Thrust
propellor. |
|
Max snelheid
|
7 kn |
|
Verbruik |
1 - 2
lt/u. afhankelijk
van
toerental |
|
Meetinstrumenten
|
oliedruk en
temperatuur
alarm |
|
Electra en
Water
|
|
Spanning |
12 V |
|
Bedieningspaneel
|
in de kuip,
1-handel
bediening. |
|
Accu |
1 x 74 Ah.
VARTA + 1 x
Optima 50 Ah
Gel
Start-accu
(2015)
in kuipbank |
|
Dynamo |
op motor |
|
Zonnepaneel
|
1 x 5 A.
60W |
|
Watertank |
1 x 60lt in
stb kuipbank
+ 1 x 80 lt
voor natte
cel. |
|
Vuilwatertank
|
- - - |
|
Tuigage
|
|
Dyeform
voorstag and
2x3 Dyeform
zijstagen,
2x3 DynaOne
verstelbare
bakstagen.
Dyneema
grootzeil-(8-2019)
and 2 genua
vallen,
2
polyester
spinnaker
vallen, dyneema
spiboom-toppinglift
(doet tevens
dienst als
binnenvoorstag
voor de
stormfok),
polyester
kraanlijn,
polyester
groot
schoot, fok
en spinnaker
schoten. Al
het lopend
want is in
2007
vernieuwd.
2
x Anderson
10 lieren
voor bakstagen.
Anderson 8
zwaardval-liertjes.
1 oude
Diamond
Kevlar fok
18 m2
(zonder
latten)
1 oude
Diamond
Kevlar Genua 1, ca.
40 m2
Het
grootzeil
heeft 6
doorlopende
zeillaten
met Selden
MDS in-mast
sleden. Het
zeil is na
het seizoen
2008 geheel
nagekeken en
onderhouden
door Quantum
Drimmelen.
De fokken
zijn
zelfkerend
op een brede
gebogen
Harken
overloop.
Ook de
grootschoot
staat op een
brede Harken
overloop. |
|
Type |
7/8
torensloep
met volledig
doorgelat
grootzeil |
|
Rondhouten,
verstaging
|
Selden
2-zalingen
aluminium
mast en giek
(2007) |
|
Lieren |
2 Barient
21-33 2 Sp
self-tailing
vallieren 2
Harken ST 44
2Speed
schootl |
|
Strijkinstallatie
|
d.m.v. kraan |
|
Mastkliminrichting |
bootsmanstoeltje |
|
Materiaal
zeilen |
Fusion
Kevlar
laminaat /
Dacron /
Kevlar en
polyester |
|
Grootzeil |
2005 Quantum
Sails Fusion
Kevlar
laminaat,
48m2 |
|
Grootzeil
reefsysteem
|
3 x slabrif |
|
Genua |
Dacron
Elvstrom
Genoa 2,
ca. 24 m2
met foam luff
tape |
|
Genua
reefsysteem
|
Harken
Rolreef-systeem
(2007) |
|
Fok |
2018 dacron
van "de
Vuurtoren"in
Lemmer,
16 m2 |
|
Fok
reefsysteem
|
Harken
Rolreef-systeem
(2007) |
|
Stormfok |
6m2 Dacron |
|
Spinnaker |
- - - |
|
Halvewinder,
bollejan |
Arjen Kooy
2002, 75 m2
op
uitschuifbare
koolstof boegspriet |
|
Navigatie en
Electronica
|
|
Afneembare
rood-groene
boordlichten
op
preekstoelen
|
|
Navigatieverlichting
|
Masttop LED
tri-color +
anker licht,
heklicht en
stoomlicht |
|
Kompas |
2 x Plastimo
Contest |
|
Log/snelheid
|
Tacktick
digital
Micronet
(gever moet
vervangen
worden) |
|
Diepte |
Tacktick
digital
Micronet |
|
Wind |
Tacktick
digital
Micronet
draadloos
met
zonnecel
(snelheid-gever
zit vast) |
|
Stuurautomaat
|
Autohelm
2000
(2018) |
|
Marifoon |
Nexus NX2000
DSC Class D |
|
Kaartplotter
|
Nortstar
Explorer 557 chartplotter |
|
Uitrusting
|
|
Anker |
Bruce 15 kg
met ketting
voorloop en 16mm
nylon
ankerlijn |
|
Stootwillen,
lijnen |
7
stootkussens
en 4
meerlijnen |
|
Buitenkussens
|
2 x
leunstoeltjes |
|
Dekzeilen |
wegneembare
kuiptent met
grote ramen |
|
Zwemtrap |
ja (Rvs,
opklapbaar
aan
stuurboord
achtersteven) |
|
Zeerailing,
hek-preekstoel
|
2 hekstoelen
met twee
veiligheidslijnen
op het voordek |
|
Veiligheid
|
|
2
vluchtluiken
in de rompen
+ 2
vluchtluiken
aan dek. |
|
Radarreflector
|
ja |
|
Noodvuurwerk
|
seinpistool
(2015) |
|
Reddingvesten,
harnassen |
1 x
reddingsboei |