Multihull...... |
Voor of Tegen ? |
VOOR : Slechts zelden ontmoeten we catamaran zeilers die weer overstappen naar een enkelromper, en in die gevallen waar dat wel gebeurt zien we dan toch dat ze na een aantal jaren toch weer terug willen naar die comfortabele catamaran. Tenslotte, waar vind je een jacht met uitzicht rondom vanuit de kajuit, waarvan je ook bij harde wind op open water nog kan genieten? Waar je reeds op een lengte van 9 meter 3 afgescheiden slaaphutten kunt vinden, een ruime kombuis en een goede natte cel? Waar je je niet steeds schrap hoeft te zetten maar gewoon rechtop in de kuip en over het dek kunt lopen, ook bij aan de windse koersen? Dat niet als een gek ligt te slingeren als de golven schuin van achteren inkomen? In de volgende twee hoofdstukken willen we U een idee geven over de traditie van de multihull, die veel ouder blijkt te zijn, dan de monohull, en over de verschillen tussen deze schepen, zodat de lezer zich een juister beeld over multihulls kan vormen, dan de opvattingen die er nog steeds in zeilerskringen circuleren. En hopelijk maakt U dan nooit meer de fout om dé Catamaran met dé Trimaran te vergelijken. Daarvoor zijn de onderlinge eigenschappen te verschillend! |
TEGEN ? Vaak blijkt dat hun oordeel wordt gebaseerd op een ingebakken gevoel voor traditie, een vastgeroest idee over hoe een zeiljacht eruit moet zien, en op sterk subjectief getinte verhalen in de media. De voorstanders zijn zíj, die uit het ruime aanbod aan vaareigenschappen de juiste multihull voor hun doel hebben gevonden, en daar pas weer vanaf willen als hun eisen veranderen |
Deze website gebruikt cookies. Als U deze en de volgende pagina's bekijkt gaan we ervan uit dat U ons toestaat deze cookies en evtl andere technieken te laten plaatsen. Meer uitleg vindt U in onze Privacy Verklaring. |
This website uses cookies. If you continue to look at this and the following pages we assume that you allow us to place these cookies and possible other techniques. For more info see our Privacy Policy. |
De prehistorie: Nog steeds worden catamarans en trimarans door veel zeilers wat kortzichtig afgedaan als een vreemde uitspatting van moderne constructeurs die niet op het water thuishoren. Wie zich echter wat meer verdiept in de historie van schepen met meer dan één romp komt al gauw tot een andere conclusie: Wanneer ten tijde van de ontwikkeling van de Europese zeevaart in dit gebied bamboo in plaats van eiken en sparren had gegroeid, dan waren de Noormannen niet in hun open Viking- die al 3000 jaar eerder het Zuidelijk Halfrond overzwierfen, daarbij een gebied ontdekkend van onvoorstelbare grootte, waarbij zelfs de VOC- Austronesian Canoe Origins" *) van Edwin Doran Jr. of "Canoes of Oceania" door Haddon & Hornell. |
|
De Late Middeleeuwen - Tussen 1662 en 1684 bouwde Sir William Petty 4 zeilende catamarans, hoogstwaarschijnlijk zonder ooit een polynesische dubbel- gezien te hebben. Ze varieerden in afmetingen van ca. 6x3m tot een tweedekker met een mast die 17m boven het boven het bovendek uittorende. Ondanks het hoge gewicht en "zwakke" brugdek bleken de schepen zeewaardig en sneller te zijn dan de conventionele enkelromps soortgenoten. Financiële voordelen waren echter met deze catamarans niet te behalen en Petty heeft zijn experimenten niet doorgezet. Volgens Alexander Crosby Brown zijn er tussen de catamarans van Petty en de catamarans van Herreshoff tenminste 57 andere dubbelrompers gebouwd, die hij beschrijft in zijn boekje "Twin Ships" uitgegeven door "The Mariners' Museum, Newport News, Virginia. |
|
Nathaniel Herreshoff: De man die een zeer grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van het zeiljacht zoals wij dat nu kennen is Nathaniel Herreshoff. Met zijn geniale inzichten in de hydro- "Tarantelle" werd in 1880 geklokt op 18 knopen. Een in 1933 gebouwde replica van de 24' "Amaryllus", de eerste van "Nat"s catamarans uit 1876, haalde een snelheid van 19,8 knopen over de gemeten mijl. Omdat zijn catamarans veel sneller bleken dan de 33 wedstrijdjachten in de New York Yacht Club's Centennial regatta werden ze onverbiddelijk verbannen van alle officiële wedstrijden. Ook in Australië en Nieuw Zeeland werden aan het eind van de 19e eeuw vergelijkbare catamarans ontwikkeld, die echter een zelfde lot waren beschoren. Hierdoor is de ontwikkeling van de catamaran als zeiljacht bijna 75 jaar teruggezet. |
de AYRS uit 1977 |
Kortom: Over smaak valt niet te twisten. Vind ik de moderne brugdek- mooi? Nee, de kleinere, met hun hoge kajuitopbouw zeker niet. Pas vanaf een meter of 15 is er in mijn optiek een mooie catamaran te bouwen met behoud van een grote mate van comfort. Bij een trimaran lukt dat al bij een meter of 10, ook comfortabel, maar veel minder ruim. Zijn meerrompers praktisch? Absoluut ! Ze hebben bijna altijd een grotere actieradius binnen de vakantie- |
|